Kees Kibitzt (2)

Nederland hakt Frankrijk van tafel

Door Kees Tammens

Vol verwachting zondagochtend ingelogd. Oscar was gisteren begrijpelijk niet blij met het EK-debuut tegen Oekraïne: “Ik baalde flink maar voel me nu goed, op de vugraph gaat het vast beter”. Met Frankrijk als ontbijt, door mij – lichtzinnig? –  tot favoriet gebombardeerd, dat zelf een rampzalige start maakte. Beide teams beginnen met een mancheswing (sterke uitkomst van Simon leidt tot down), die van ons is kwetsbaar: 12-7. Er volgt een klapper.

De merites van het bieden vooralsnog onbekend (4SA zou één lage kleur zijn). Met een enorme knal naar 25-8 (slemstand 2-0)  Tim opende 2club icon en na 2diamond icon van Oscar kwam west met 2spade icon. Aan Rob van den Bergh om het bieden te behandelen. Er komt semi-hoog competitief biedverloop aan.

Oost/oost-west
                Tim                          Oscar
West        Noord      Oost        Zuid

                                1club icon          3heart icon
pas          3spade icon          pas          pas
doublet   pas ???

Betekent doublet van west enkel en alleen: ‘strafdoublet op 3heart icon’, en komt daarbij ‘en kan ook 3spade icon gedoubleerd tegenspelen?’

Kan niet veel kosten met +200 op de andere tafel waar Bauke na zijn 1diamond icon-opening een 3heart icon-volgbod en pas door west, uitpaste. Ze krijgen het twee down: 25-11. Daarna slaagt Simon wel in het maken van een manche en gaat Frankrijk down: 38-11. Dat loopt lekker. Op spel 8 zitten we niet ongelukkig: 45-11. Hoe snel kan het gaan. Cedric en Thomas (ja, ik ken ze), door de bank genomen een sterk en solide paar, raken de draad volledig kwijt: 58-12, de koers is gelopen, de toeschouwer gaat zich scheren. Ik hoor van een afstandje huisgenote A: “OzPaaf in de 3-3 fit in 3club icon, maar wel gehaald en +4 imps: 63-17”. Mijn voorspellingen blijken volledig misplaatst (Polen, Zweden, Frankrijk, 27, 28, 29 poehe). Het kan verkeren. Partij tegen Israël volg ik ‘op de fiets’. Als er iets te vertellen is, komt het later.

NB: Tracht ik ijverig verslag te doen van gebeurtenissen in een EK en diepzinnig hoog competitieve biedsituaties te bespreken,  opmerkingen daarover blijven helaas achterwege, krijg ik wél reacties over muzikale tips. Ok, een tweede: Zac Schulze Gang in Going Home by Helicopter op Ribs&Blues in Raalte als eerbetoon aan formidabele Alvin Lee. Over energie gesproken.

Tegen Israël

Het begon stroef tegen Israël en er was een gelukje nadat Berend-Joris in 6heart icon down
gingen(twee azen weg) terwijl Bauke-Simon op dat spel voor 800 werden opgepakt. We
komen snel terug en pakken de voorsprong op een leuke van beide tafels

De ommekeer. Berend en Joris bereikten onsportief 3SA, wel mooi geboden, dat na een
hartenuitkomst (noord trapte in het 1heart icon volgbod van zuid) en hartenvervolg direct met heart iconH
gewonnen, niet down kon. Op de andere tafel 4spade icon ook een hartenuitkomst voor heart iconA waarna
Bauke harten doorspeelde voor heart iconH. Ruiten naar diamond iconH en diamond iconA en een derde keer harten
getroefd in de dummy. Op diamond iconV ging heart iconB van west weg. Vervolgens #S9 in de dummy, een
kleine schoppen bij Bauke en de leider speelde foutief ook een kleine schoppen
(naspade icon10 zijn er tien slagen). De leider ging verder met een ingetroefde ruiten naar zijn hand en speelde
spade iconH voor spade iconA van Bauke die de dummy met klaveren plakte en later dus een klaverenintroever kreeg
voor één down: 30-23.