Kees Kibitzt (2)
Nederland hakt Frankrijk van tafel
Door Kees Tammens

Vol verwachting zondagochtend ingelogd. Oscar was gisteren begrijpelijk niet blij met het EK-debuut tegen Oekraïne: “Ik baalde flink maar voel me nu goed, op de vugraph gaat het vast beter”. Met Frankrijk als ontbijt, door mij – lichtzinnig? – tot favoriet gebombardeerd, dat zelf een rampzalige start maakte. Beide teams beginnen met een mancheswing (sterke uitkomst van Simon leidt tot down), die van ons is kwetsbaar: 12-7. Er volgt een klapper.

De merites van het bieden vooralsnog onbekend (4SA zou één lage kleur zijn). Met een enorme knal naar 25-8 (slemstand 2-0) Tim opende 2 en na 2
van Oscar kwam west met 2
. Aan Rob van den Bergh om het bieden te behandelen. Er komt semi-hoog competitief biedverloop aan.
Oost/oost-west
Tim Oscar
West Noord Oost Zuid
1 3
pas 3 pas pas
doublet pas ???
Betekent doublet van west enkel en alleen: ‘strafdoublet op 3’, en komt daarbij ‘en kan ook 3
gedoubleerd tegenspelen?’

Kan niet veel kosten met +200 op de andere tafel waar Bauke na zijn 1-opening een 3
-volgbod en pas door west, uitpaste. Ze krijgen het twee down: 25-11. Daarna slaagt Simon wel in het maken van een manche en gaat Frankrijk down: 38-11. Dat loopt lekker. Op spel 8 zitten we niet ongelukkig: 45-11. Hoe snel kan het gaan. Cedric en Thomas (ja, ik ken ze), door de bank genomen een sterk en solide paar, raken de draad volledig kwijt: 58-12, de koers is gelopen, de toeschouwer gaat zich scheren. Ik hoor van een afstandje huisgenote A: “OzPaaf in de 3-3 fit in 3
, maar wel gehaald en +4 imps: 63-17”. Mijn voorspellingen blijken volledig misplaatst (Polen, Zweden, Frankrijk, 27, 28, 29 poehe). Het kan verkeren. Partij tegen Israël volg ik ‘op de fiets’. Als er iets te vertellen is, komt het later.
NB: Tracht ik ijverig verslag te doen van gebeurtenissen in een EK en diepzinnig hoog competitieve biedsituaties te bespreken, opmerkingen daarover blijven helaas achterwege, krijg ik wél reacties over muzikale tips. Ok, een tweede: Zac Schulze Gang in Going Home by Helicopter op Ribs&Blues in Raalte als eerbetoon aan formidabele Alvin Lee. Over energie gesproken.
Tegen Israël
Het begon stroef tegen Israël en er was een gelukje nadat Berend-Joris in 6 down
gingen(twee azen weg) terwijl Bauke-Simon op dat spel voor 800 werden opgepakt. We
komen snel terug en pakken de voorsprong op een leuke van beide tafels

De ommekeer. Berend en Joris bereikten onsportief 3SA, wel mooi geboden, dat na een
hartenuitkomst (noord trapte in het 1 volgbod van zuid) en hartenvervolg direct met
H
gewonnen, niet down kon. Op de andere tafel 4 ook een hartenuitkomst voor
A waarna
Bauke harten doorspeelde voor H. Ruiten naar
H en
A en een derde keer harten
getroefd in de dummy. Op V ging
B van west weg. Vervolgens #S9 in de dummy, een
kleine schoppen bij Bauke en de leider speelde foutief ook een kleine schoppen
(na10 zijn er tien slagen). De leider ging verder met een ingetroefde ruiten naar zijn hand en speelde
H voor
A van Bauke die de dummy met klaveren plakte en later dus een klaverenintroever kreeg
voor één down: 30-23.