Nachtwerk

De meeste spellen passeren zonder veel commotie. Ook na afloop zijn er maar een handvol spellen die een discussie waard zijn. Vrij snel ga je verder met de orde van de dag. Het wordt pas erg als je in bed ligt en een spel je niet loslaat. Eindeloos draaien en elk uur even wakker. Tientallen varianten spoken door je hoofd, maar de downvariant is niet te vinden, en volkomen geradbraakt sta je de volgende morgen op.

Nog voor de koffie zet ik de computer aan en raadpleeg mijn beste vriendin (Deep Finesse). Het onderbewuste gevoel bleek te kloppen. Hier het spel:

O/Allen

W

N

O

Z

spade icon 10 9

heart icon A 10 9 7 4

diamond icon H 9

club icon A H V 4

spade icon B 7 2

heart icon

diamond icon A 10 6

club icon B 10 9 8 7 6 2

spade icon 8 5 4

heart icon H V 8 6 5

diamond icon 8 7 4 3 2

club icon

spade icon A H V 6 3

heart icon B 3 2

diamond icon V B 5

club icon 5 3

Ik open de oosthand met 2heart icon, Muiderberg. Kwets aan de zwakke kant, maar met een 5-5 kan het net. Zuid volgt 2spade icon en Geon springt naar 4club icon. Hij toont harten en klaveren. Zoals vaak is het een transfer naar 4spade icon en inderdaad laat noord zich niet onbetuigd.

Steenbakkers doubleert in de uitpas en mag een start verzinnen. Harten lijkt niet nodig, je hebt maar een slag dankzij de 5-5 fit. Ruiten valt eigenlijk meteen af en wie kan een hoge klaveren passeren om een troefje?

West begint dan ook met club iconA en speelt na het zien van de dummy als een speer troef na. Dat ligt voor de hand, met een renonce in dummy zal zuid graag wat aftroevers maken. De vraag is overigens of troef na helpt.

Het wordt spannend als de leider een harten troeft en klaveren speelt uit noord. Oost kan troeven en de laatste troef wegspelen, maar de leider heeft spade iconB en twee ruitens als entree om de klaveren hoog te spelen.

Ook west de klaverenslag laten nemen en troef na baat niet. De leider wint in de dummy en troeft een klaveren. In de ruitenkleur zitten twee entrees en 4spade icon komt niet in gevaar. Ook heart iconA helpt niet nadat west met de tweede klaveren aan slag komt. Zuid troeft, troeft een klaveren, haalt de troeven en steekt twee keer over naar noord in ruiten (eerst diamond iconV en dan de boer) om de klaveren hoog te spelen en te benutten.

club iconA was dus niet het juiste begin. Stel west begint met troef.

De leider neemt in de hand en moet niet gedachteloos een harten troeven, maar zijn lange kleur vrijspelen. Klaveren na voor west die harten of troef kan spelen, maar geen van de twee verhindert tien slagen voor zuid. Het plan voert langs dezelfde lijnen als boven.

heart iconA en dan troef of klaveren is een verwisseling van zetten. De leider moet dus niet op zoek naar aftroevers in de dummy, maar zoekt zijn heil in het vrijspelen van de lange kleur.

Al die varianten kwamen ’s nachts langs en groot is de verbazing als mijn vriendin de volgende morgen zegt dat 4spade icon toch down is. Je moet dan als west wel beginnen met ruiten.

Mijn mond valt open en bij het analyseren van de nieuwe varianten met ruiten uit blijkt dat de leider te weinig entrees heeft om de klaveren te benutten.

Na diamond iconH voor het aas en klaveren voor west volgt een tweede ruiten voor zuid en als de leider nog eens klaveren speelt, troeft oost en geeft zijn partner een aftroever in ruiten! Troef na is dan genoeg om zuid de kans te ontnemen de klaveren vrij te spelen.

Ook als zuid verliezende hartens probeert te troeven gaat het mis na diamond iconH. Er is simpelweg te weinig communicatie om dat plan te laten slagen.

Kun je de ruitenstart vinden?
Hoewel je weet dat partner ruiten als tweede kleur heeft, is diamond iconH, of diamond icon9 onmogelijk. Het is gewoon te gevaarlijk. Zelfs gedurende een slapeloze nacht en alle kaarten zichtbaar is de brute rekenkracht van de computer nodig om de downstart te vinden.


Naschrift redactie:

Peter schrijft een wekelijkse column op zijn eigen bridge-website www.drienbridge.nl. Neem daar vooral eens een kijkje. Er staat ook een link naar de site op onze Externe links pagina.