Joop Zoetemelk

Twee keer tweede werden we afgelopen weekend. Op zaterdag ging de bekerwedstrijd van het Ros tegen de Vriendenkring nipt verloren en zondag kwamen een vipje tekort om het NK-senioren viertallen met Vallon bridge te winnen. Joop Zoetemelk is er niks bij.

Het NK speelde ik met Carel Berendregt. We kennen elkaar al een hele tijd, maar hebben alleen nog maar tegen elkaar gespeeld. Met een voorbereiding van drie telefoontjes hadden we echter verrassend weinig misverstanden en als die ene koe niet langs was komen vliegen, hadden we zelfs gewonnen.

Een dag eerder rijden we met zijn vieren naar Amersfoort en terug. Op de heenreis is het rustig, maar terug naar huis komen allerlei spellen ter sprake. Deze was moeilijk:

Z/Allen

W

N

O

Z

spade icon A 4

heart icon V 5

diamond icon V 5 4 2

club icon H B 9 4 3

spade icon B 9

heart icon H 10 8 6

diamond icon A 3

club icon A 10 6 5 2

spade icon H 10 7 6 5

heart icon B 9 7 3 2

diamond icon B 10 8

club icon

spade icon V 8 3 2

heart icon A 4

diamond icon H 9 7 6

club icon V 8 7

Waar de rest van het veld als OW zit te ploeteren in 2spade icon, en het niet droog houdt, speelt Peter Ran 3SA als zuid. Het begin is gegeven: west komt uit met spade iconA en speelt schoppen naar de heer van oost. Na diamond iconB mogen we aan de slag met de analyse.

Nemen in de dummy lijkt logisch om een klavertje naar de vrouw te spelen. Oost gooit een harten en west neemt de slag met club iconH. Nu al is het moment van de waarheid aangebroken. Speelt west een van de rode vrouwen dan is de taak van de leider te zwaar.

Hij speelde echter een kleine ruiten voor de tien en de heer. Ga je nu verder met de klaveren, dan kom je maar tot acht slagen. Essentieel is eerst spade iconV incasseren. West kan een ruiten missen en de dummy een harten.

Nu volgt club icon8 en of west nu dekt of niet, je bent binnen. Stel dat west dekt, dan neem je zo goedkoop mogelijk in noord en speelt heart iconH en harten naar het aas. club icon7 Volgt en west kan niet dekken, anders is de dummy hoog. Maar duiken leidt tot een ingooi met diamond iconV en door het verplichte klaverennaspel maakt noord nog twee slagen.

Had west diamond iconV nagespeeld in plaats van een kleintje naar de tien, dan is de ingooi van de baan. Met heart iconV na in plaats van een kleine ruiten wordt het eindspel om zeep gebracht.

Dekt west club icon8 niet, dan volgt een tweede klaveren en met hetzelfde recept heart iconH, heart iconA en ruiten wordt west ingegooid en moet weer twee klaverenslagen brengen. Ondanks dat op een gedeelte op de Veluwe je maar 70 mocht en daardoor een langere reistijd, vonden we de oplossing niet helemaal in de auto. Thuis heeft het apparaat er natuurlijk geen enkele moeite mee.
                 
Als afspel een leuke puzzel is, dan is tegenspel vooral een kwestie van voorstellingsvermogen. Je bedenkt een zitsel waarmee het spel down gaat. Zit je samen op een lijn, dan kan het lukken. Soms heb je een instrument nodig om partner wakker te krijgen:

Z/NZ

W

N

O

Z

spade icon A 5

heart icon 9 4

diamond icon B 8 7 3

club icon A B 4 3 2

spade icon H V 10 2

heart icon B 3

diamond icon A H 6 5 4

club icon H V

spade icon B 8 7 4 3

heart icon A 2

diamond icon 9

club icon 10 9 8 7 5

spade icon 9 6

heart icon H V 10 8 7 6 5

diamond icon V 10 2

club icon 6

Zuid durfde 3heart icon niet aan en begon met een zwakke twee. Veel gevolg voor het eindcontract was er niet, want net als op de andere tafels werd het 4heart icon.

Ik begin met spade iconA en met deze dummy is de eerste taak van oost te vertellen dat hij club iconA niet heeft. De uitkomst duidt op korte schoppen en de strategie is een aftroever maken in die kleur.

Met aas-sec wil je weten of je snel naar de andere kant kunt. De bijgespeelde spade icon8 brengt de boodschap over dat oost niet bereikbaar is in klaveren. Met aas-tweede van schoppen is het essentieel dat oost troefaas heeft. Komt hij in ronde drie of vier aan de beurt met heart iconA dan volgt een derde rondje schoppen en als zuid nog moet bekennen, heb je je aftroever.

Oost kan zien dat met aas-dubbel in schoppen er alleen een aftroever mogelijk is als west heart iconV heeft, maar dat er wel een andere downvariant is. Oost kan een ruitenaftroever maken als west een entree heeft. Maar hoe krijg je de uitkomer aan het verstand dat hij geen tweede schoppen, maar ruiten moet spelen in slag twee?

Daar is gelukkig een signaal voor. Met de alarmbel maak je partner attent op iets bijzonders. Nu kun je niet zo’n schoolbel uit je tas vissen en er uitgebreid mee gaan zwaaien. Het moet met een (verrassende) kaart. Hier is dat spade iconB.

Aangezien je zelden een slag opgeeft zonder speciale bedoeling kan spade iconB slechts betekenen dat je om een ruitenswitch vraagt. De leider neemt de switch, speelt troef voor het aas. Nu klaveren naar west en een tweede ruiten voor een down.

De downvariant werd aan geen enkele tafel gevonden. Ook degene die met ruiten begon, lukte het niet. Als het alarm afgaat weet je het voortaan.